Employee Value

Dit onderdeel in het Human Relations Management-model is de cyclus waarin de medewerkerswaarde, de Employee Value, groeit. Deze cyclus maakt duidelijk dat door het investeren in de Employee Experience zowel de waarde van de werknemer als die van de werkrelatie versterkt wordt. De employee value cyclus is via de relatie verbonden met de personeelsbezettingscyclus. Door deze verbinding wordt ook duidelijk hoe de employee experience er voor zorgt dat medewerkers zich al dan niet als ambassadeur opstellen.

Een tegenvallende Experience is andersom ook de basis van veel waardeverlies, denk bijvoorbeeld aan quiet quitting als reactie op een tegenvallende Experience of wanneer werknemers het gevoel hebben dat hun expertise, talenten, drijfveren en vaardigheden niet aangesproken worden in hun werk. Het is een waardeverlies dat zelden direct zichtbaar wordt in de cijfers, maar daarentegen wel snel goed voelbaar is voor klanten, bijvoorbeeld in de kwaliteit van de dienstverlening. Over langere tijd is dit verlies natuurlijk wel terug te zien in de reputatiecijfers en in de loyaliteit van klanten, en uiteindelijk dus ook in de resultaten.

Als je in toegevoegde waarde voor medewerkers denkt, is het werken aan een betere Employee Experience voor de werknemer, zoals dit onderdeel van het model laat zien, dus ook gewoon een kwestie van wel begrepen eigenbelang van werkgevers. Employee Experience Management vergroot ook de medewerkerswaarde in een organisatie.

Archieven
Categorieën