22 jan AI en het verschil tussen effectief communicatie produceren en effectief communiceren
In de ontwikkeling van AI staat vooral de ‘zendt’-kant van communicatie centraal. Echter om te communiceren is er ook een ontvangende kant nodig. Want een hoge communicatieproductie leidt niet vanzelf tot beter communiceren.
Sterker nog mensen klagen nu al over een communicatie overload en die wordt er met het gemak van AI niet minder om. Wat AI aan persoonlijke efficiëntie oplevert leidt als we niet oppassen niet tot tijdwinst maar tot tijdverlies in elkaar begrijpen, in samenwerken, in besluitvorming. in de vertaling naar concrete actie.
En dan hebben we het nog niet eens over het effect op de communicatie kracht als de rol van de mens in het communicatieproces kleiner wordt. Dat raakt sowieso aan de essentie van communiceren: het creëren van een gedeeld begrip en vergroten van de verbinding tussen mensen. Denk aan door AI gegenereerde mailtjes die vervolgens ook weer door AI automatisch gegenereerde antwoorden terugstuurt. Welke communicatie en met wie komt er hier tot stand? En kunnen we het, als de rol van de mens in dit proces kleiner tot nihil wordt, dan nog wel over communiceren hebben?