Candidate & Employee Experience

De Employee Experience Matrix helpt je om de gehele employee journey te overzien en stap voor stap te verbeteren.

Afgelopen jaren is employee experience en candidate experience een steeds belangrijker deel gaan uitmaken van de tool-kist om de personeelsbezetting op orde te krijgen, zowel qua werving als qua behoud van personeel.

Binnen het Human Relations Management model heb ik hiertoe de employee experience matrix ontwikkeld. Een tool dat helpt om de employee experience stap voor stap te verbeteren.

De tool gebruik ik ook regelmatig in de praktijk.

 

Hieronder een praktijk voorbeeld bij Albert Heijn.

Employee Experience management in de winkels van Albert Heijn

Voor Albert Heijn heb ik aan de hand van de employee experience matrix een benadering voor behoud van personeel geimplementeerd waarmee deelnemende winkels de employee journey van hun bijbaan medewerkers structureel en winkelspecifiek konden verbeteren. Via het Albert Heijn reisplan en een pulse meting op de Moments of Truth in de journey kregen supermarktmanagers voldoende handvatten om de candidate en employee experience in hun winkel te verbeteren. Waardoor behoud van personeel toenam, de personeelsbezetting zo stabieler werd en daarmee ook de klanttevredenheid verbeterde.

In kaart brengen van (delen van) de Employee Journey met medewerkers zelf.