Hoe te werken aan Human Relations Management?
Essentieel hierin is de handelingsdriehoek in Human Relations Management. Vanuit deze driehoek krijg je het model in beweging en kunnen de elkaar versterkende cycli van personeelsbezetting en medewerkerswaarde worden doorlopen.
Employee Listening. De handelingsdriehoek begint bij de relatie tussen werkgever en werknemer. De kern van een waardevolle relatie is dat beide partijen de voordelen van die relatie ervaren. En hoe groter die (gepercipieerde) voordelen voor beide partijen, hoe sterker en duurzamer de relatie. Om te weten hoe de werknemer in de werkrelatie zit, is het cruciaal om met de werknemer in gepsrek te gaan. Niet eenmalig maar structureel.
Vervolgens neem je de employee experience onder de loep. Omdat in principe alles een cruciale experience kan zijn, is het cruciaal om vanuit het luisteren naar de werknemer de candidate en employee journey in kaart te brengen. Omdat daarbij het risico groot is dat je al snel tussen de bomen het bos niet meer zal kunnen zien, heb is de employee experience matrix ontwikkeld, hiermee kun je de experience managen. Prioriteiten stellen en de vorderingen en activiteiten op verschillende onderdelen in de experience in kaart brengen.