Employer Branding

Employer Branding

De merkbetekenis van een werkgever ontstaat in zijn merkrelaties. Reputatie wordt steeds minder bepaald door wat een merk over zichzelf vertelt, maar vooral door wat anderen (ervaringsdeskundigen als kandidaten, medewerkers en ex-medewerkers) over jou vertellen, op basis van het werkelijke gedrag van het merk. Dit maakt dat arbeidsmarktcommunicatie meer ondersteunend aan de reputatie is geworden dan imago-creërend.

Reputatie management => Relatiemanagement => ‘R-‘varingsmanagement => Conversation marketing.

employer-branding-rene-herremans-merkrelaties

Waar wil je als werkgever beroemd om worden?

Voordat je als werkgever de merkbetekenis goed en consistent door kunt voeren, moet je als werkgever eerst een aantal vragen beantwoorden. Aan de ene kant moet je weten waar je als merk voor staat voor klanten en medewerkers, dit moet een logische koppeling met elkaar hebben (NB hoeft niet perse hetzelfde te zijn). Weten wat je medewerkers te bieden hebt, weten welke doelgroep je zoekt en weten wat deze doelgroep belangrijk vindt in het leven en in het werk. Wat zijn hun belangrijkste drijfveren rondom werk?

En aan de andere kant weten wat er op de arbeidsmarkt speelt, wat de ontwikkelingen zijn, weten met wie je concurreert en weten hoe je doelgroep zich ontwikkelt en waar deze zich bevindt.

Op basis van deze inzichten komt de moeilijkste vraag: Waar wil je als werkgever beroemd om worden?

In mijn Employer Branding aanpak heb ik een gestructureerd model om al deze vragen te beantwoorden. Een model dat in de praktijk van Albert Heijn is getest, geconcretiseerd en geoptimaliseerd. Waarmee je als werkgever een structurele visie ontwikkeld en tegelijkertijd ook praktische verbeteringen doorvoert. In een learning by doing benadering.

Archief
Categorieën