Werkrelaties

Werkrelaties

Arbeidsmarketing is een relatief nieuwe discipline binnen HR. Het is de discipline die de werknemer als klant van de organisatie beschouwd. Vanuit de overtuiging dat een zeer positieve employee experience de basis is voor een gezonde werkrelatie. Dit leidt tot betrokken en enthousiaste medewerker, die lange blijven en van meer waarde zijn voor de werkgever. Wat uiteindelijk leidt tot meer tevreden klanten en een duurzaam goed bedrijfsresultaat.

Arbeidsmarketing gaat uit van de waarde van een goede relevante werkrelatie voor werkgever en werknemer. Dit betekent dat we de traditionele marketing P’s achter ons laten en naar de volgende letter in het alfabet gaan, de arbeidsmarketing R-en (Relatie, Reputatie, Relevantie, Retentie, Recommendation, Referral, Recruitment).

De werkdeal, en daarmee de werkrelatie, lijkt meer verzakelijkt. Op de arbeidsvoorwaardenkant wordt explicieter geconcurreerd en worden scherpere deals afgesloten en wint flexibiliteit steeds meer terrein t.o.v. continuïteit. Tegelijk zijn goede arbeidsvoorwaarden alleen niet meer voldoende. Veel werkenden willen een rijkere deal, niet alleen met meer zekerheid, maar ook meer sociale componenten, meer autonomie, meer betekenis. Steeds meer aspecten gaan meespelen, met name daar waar er schaarste is. Men zoekt meer naar de En-En-En-En werkrelatie. En goed salaris, En zekerheid, En sociaal, En ontwikkeling en groei, En betekenis. En zingeving.

In de concurrentiestrijd om de beste werknemer, worden door diverse werkgevers vele beloften gedaan, kleine en grote. Waardoor de verwachtingen van medewerkers stijgen. Verwachtingen die in de werkrelatie en dus in de employee experience waargemaakt moeten worden. Dit blijkt vaak lastig, met het riscio op een averechts effect. Een afnemend vertrouwen in (beloften van) organisaties en merken. Een werkgever kan zich zo bezien vooral onderscheiden op het waarmaken van de beloften, in plaats van mee te gaan in het doen van steeds grotere beloften.

ELFC-rene-herremans-merkrelaties
Archief
Categorieën