6. Persona – segmentatie doelgroep
Een organisatie heeft niet maar één type medewerker, maar medewerkers verschillen van elkaar. In HR is men niet gewend om met deze verschillen rekening te houden. Steeds meer medewerkers verwachten een meer persoonlijke benadering, die voor hen relevant is.
7. Klantrelatie – Medewerkerrelatie
De klantrelatie is het hoogste goed in marketing. Of dit in HR voor de medewerker ook geldt is nog maar de vraag. Bezettingsvraagstukken gaan vaak over het aantrekken van nieuw talent en het afscheid nemen van overbodig geworden talent. Het behouden, actualiseren en waarderen van talent dat er al is biedt ook weer openingen naar andere oplossingen.
8. Branding – kernboodschap
Merkidentiteit, merk portfolio en merk propositie vindt via employer branding al wel bredere interesse bij veel organisaties. Ook de arbeidsmarkt kunnen werkgevers, met anem corporates met meerdere branden veel afkijken bij de marketeers voor wat betreft merkvoering en positionering.
9. Conversation marketing – ambassadeurs
In een relatiemarketing setting in een transparante markt is wat men over je vertelt van cruciaal belang. Vanuit HR is het vaak verstandig om de verhalen in de markt te voeden door het bieden van een positieve employee experience, die persoonlijk, soepel en betekenisvol is.
10. Added value.
En de belangrijkste startvraag voor iedere werkgever: welke meerwaarde wil en kan ik bieden in het leven van mijn werknemers? (En welke meerwaarde verwacht ik terug voor mijn bedrijf en mijn klanten?)