Werken aan de Employee Experience is als tuinieren

We leven in een Experience gedreven economie. Als consument stellen we steeds hogere eisen aan merken. We verwachten niet alleen dat het product werkt, maar dat de gehele experience er omheen tevreden stemt, gemakkelijk is en ons liefst ook inspireert. Deze verwachtingen van een experience worden steeds vaker ook op het werk geprojecteerd. Dit is zelden een zaak van een quick fix, maar vraagt om continue aandacht, net als tuinieren.

Dit creëert zowel hogere verwachtingen van de experience op het werk, als van de door medewerkers geboden experience aan klanten.

 

 

Het gaat bij EX niet alleen om het gelukkig maken van medewerkers. Betrokken, enthousiaste en gemotiveerde medewerkers dienen een doel. Een zeer positieve Employee Experience heeft een positieve impact op business- en HR-doelstellingen.

  • Business impact, verhogen van de meerwaarde van medewerkers door een zeer positieve employee experience, is terug te zien in enthousiastere medewerkers en een stijging in klanttevredenheid, meer ambassadeurs en betere bedrijfsresultaten. Op deze manier wordt de employee experience verbonden met de klant experience en wordt de waarde (en de waardeontwikkeling) van de medewerker concreet.
  • HR impact, een zeer positieve employee experience heeft ook een bewezen positieve invloed op diverse HR KPI’s, Meer Employee Engagement, meer Ambassadeurschap van medewerkers, meer loyaliteit, minder ziekteverzuim, minder burn out, minder verloop,

Een lange termijn scope helpt om de ontwikkeling van de toegevoegde waarde van medewerker te verhogen. De waarde van de medewerker is niet constant, die ontwikkelt zich in de tijd dat de medewerker voor de werkgever werkt (Employee Lifetime Value).

Dan is de vraag niet meer: “ben ik relevant voor de medewerker en v.v.”. Dan is de vraag: “hoe blijf ik relevant voor de medewerker en v.v.”.

innovatie-en-groei-rene-herremans-merkrelaties

Dit vergt doorlopend aandacht, in een wereld waar verandering de enige constante is en de eisen en verwachtingen van de werkrelatie dus ook veranderen in de tijd. Employee Experience kun je zo vergelijken met tuinieren, je bent nooit klaar. Het gras groeit niet harder door er aan te gaan trekken, maar door continue aandacht en verzorging. De groei komt uit de plant zelf. Zo is het ook met medewerkers, (zeker in onze NL-werkcultuur). De medewerker groeit zelf, door de juiste baan, de juiste uitdaging, de juiste zorg en aandacht. En de juiste voeding (inspiratie, inzichten, kennis, opleiding, workshops, feedback) op het juiste moment. En als de zon ook nog af en toe schijnt, voor de nodige betekenis, richting en vreugde in je werk, dan bied je medewerkers de optimale experience om te groeien, als mens en in toegevoegde waarde.

Archief
Categorieën