Employee Experience (EX)

Waarom Employee Experience steeds belangrijker wordt

Employee Experience is lang het stiefkindje van Customer Experience geweest. Terwijl juist de medewerker het verschil maakt tussen gemiddeld en excellent.

De urgentie van EX ligt voor veel bedrijven in het toegenomen belang van behoud. Gedreven door de toenemende schaarste van gekwalificeerde medewerkers en het feit dat recruitment dat steeds minder kan aanvullen en vervanging sowieso tot een waarde-val en een vertraging van groei leidt vanuit business oogpunt. Uiteindelijk is employee journey ook altijd verbonden aan de klanten journey, daar waar de meerwaarde voor klanten geleverd moet worden, ook die van medewerkers.

Naast een business prioriteit zijn de belangrijkste HR issues van de komende jaren ook gekoppeld aan het ontbreken van een passende, motiverende en betekenis gevende experience. Denk bijvoorbeeld aan de problemen die veel bedrijven ondervinden in de voortgang van de digitale transformatie of het groeiende probleem van ziekteverzuim, voor een groot deel gedreven door toename van burn outs.

aandacht-rene-herremans-merkrelaties

Bovendien ervaren veel bedrijven een toenemende transparantie op de arbeidsmarkt. Medewerkers en kandidaten hebben steeds meer toegang tot de informatie hoe het echt is om bij een bedrijf te werken. Daarmee wordt de Employee Experience steeds bepalender voor de reputatie van een werkgever en daarmee de aantrekkelijkheid als werkgever.

En als je dan tenslotte ook nog bedenkt dat werknemers in hun prive leven als consument in een experience gedreven wereld leven, dan stijgt daarmee ook de lat voor de experience op het werk.

Arbeidsmarketing-rene-herremans-merkrelaties
brainstorm-rene-herremans-merkrelaties
Archief
Categorieën