Employee Experience

Employee Experience

Employee Experience is lang het stiefkindje van Customer Experience geweest. Terwijl juist de medewerker het verschil maakt tussen gemiddeld en excellent.

Employee Experience management is voor de meeste bedrijven een nog vrijwel onontgonnen gebied. Terwijl de Employee Experience de basis is van goed werkgeverschap. In de experience wordt duidelijk of je als merk ook doet wat je belooft. Helaas zit er vaak een groot gat tussen wat medewerkers iedere dag ervaren en hetgeen de werkgever belooft. En in een transparanter wordende wereld blijft die ervaring niet alleen binnen de bedrijfsmuren, maar gaat dat al snel als een lopend vuurtje rond. Daarmee heeft de Employee Experience niet alleen invloed op alle arbeidsmarketing R’en van het bedrijf maar ook op klantervaringen en het bedrijfsresultaat.

Employee Experience management begint vaak met het in kaart brengen van de Employee Journey. Dit levert een schat aan informatie op over hoe de medewerker zijn werk in de dagelijkse praktijk beleeft en waar er concrete verbeterpunten zijn. Groot en klein. Zo levert een Employee Journey mapping sessie naast structurele issues/opportunities, vrijwel altijd ook ideeën op die je morgen al kunt veranderen om de experience te verbeteren (de frustratie te verminderen).

de-medewerker-experience-rene-herremans-merkrelaties

Een gemapte employee journey geeft altijd praktische suggesties voor snelle concrete verbeteringen op de meest kritieke punten. Maar het blijft niet bij het eenmalig in kaart brengen van de employee journey. Ten eerste zijn er meerdere journey’s te onderkennen in de ervaringen van medewerkers en die moeten wel in samenhang bekeken worden.

Om dit te kunnen doen heb ik de employee experience matrix ontwikkeld. Hierdoor worden individuele ervaringen in context gezet en ontstaat overzicht in wat we onze medewerkers voorschotelen aan ervaringen. En daarmee biedt het de mogelijkheid om prioriteiten te stellen en concrete acties te ondernemen.

richard-brandson-merkrelaties
EX-matrix-rene-herremans-merkrelaties
quote-merkrelaties
Archief
Categorieën