Van marketing P’s naar de R’s van relatiemarketing
De arbeidsmarkt is een relatiemarkt. Het is daarom tijd om afscheid te nemen van de marketing P’s in arbeidsmarketing en de arbeidsmarketing R’s te introduceren.
“Relationships energize people to drive profit.”
Vanuit de gedachte dat mensen het merk maken. Zowel klanten als medewerkers maken het merk in hun relaties. Merken bouwen wordt daarmee relatiemanagement.
Om met marketing R-en aan de slag te gaan helpt het om te denken in een relatie levenscyclus (De Employee Life Cycle) en deze te koppelen aan de behoeften van medewerkers. Want relaties ontstaan alleen als beide partijen daar een voordeel, plezier, aan beleven.
Het vertrekpunt is altijd de volgende gewetensvraag voor werkgevers: Welke rol wil je in het leven spelen van jouw medewerkers? (En welke rol wil je dat zij spelen in het leven van het merk). En als je dit helder hebt: waar wil je dan beroemd om worden?
Vanuit dit vertrekpunt is Employer Branding, Employee Engagement en vooral de Employee Experience vorm te geven. Zodat wat je als werkgever belooft ook echt waar gemaakt wordt. Sterker nog, de werknemers enthousiasmeert en hen aan zet om over hun werk te praten met hun omgeving, met vakgenoten en de ervaring te delen via social media.
Want uiteindelijk zijn het de ervaringen die zichtbaar worden, die al dan niet vertrouwen wekken en die jouw reputatie als werkgever versterken of verzwakken.