Ambassadeurschap

Ambassadeurschap

Ambassadeurschap ontstaat door het delen van ervaringen

De invloed van het ambassadeurschap van klanten, medewerkers en andere stakeholders op de reputatie van een merk wordt in een waar iedereen in contact staat met iedereen steeds groter.

ambassadeurschap-rene-herremans-merkrelaties
conversation-marketing-rene-herremans-merkrelaties
vakkenvuler-als-merkambassadeur

Veel organisaties ervaren dat hun doelgroep niet meer geïnteresseerd is in hun zend-boodschappen. Ook Kandidaten en Medewerkers staan in toenemende mate alleen nog maar open voor ervaringen van anderen met het merk. Zij verzamelen de informatie over jouw organisatie via hun netwerk, en bij hun peers. Dat maakt ambassadeurschap nog crucialer dan het al was.

Geloofwaardig ambassadeurschap kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen. Ambassadeurschap ontstaat door het creëren van ervaringen, belevenissen, die het waard zijn om te delen en het activeren van medewerkers om daadwerkelijk hun ervaringen te gaan delen. De ervaringen waar mensen graag over praten zijn vrijwel altijd ervaringen met een persoonlijke betekenis. Een merkervaring met een persoonlijke relevantie. En om daadwerkelijk te gaan ‘ambassaderen’ moeten medewerkers zich uitgenodigd voelen om verhalen te delen en zich vrij voelen om te delen wat zij belangrijk vinden. Hindernissen en gepercipieerde risico’s dienen weggenomen of geneutraliseerd te worden.

In een door mij ontwikkelde workshop Medewerker Ambassadeurschap ontwikkel je in 1 middag, meer inzicht in hoe ambassadeurschap werkt en gestimuleerd kan worden. Je gaat concreet aan de slag met ontwerpen van een concrete ervaring voor medewerkers om de kans te vergroten dat je als merk onderdeel van de gesprekken van je medewerkers wordt. En zo het ambassadeurschap van medewerkers en daarmee je reputatie als aantrekkelijk werkgever te stimuleren. Je eindigt de middag met 1 uitgewerkt voorstel voor een concrete activiteit die je de volgende dag al kan gaan implementeren.

Lees ook:

In vuur en vlam voor het merk

Archief
Categorieën